Sabtu, 25 Ogos 2012

Pencuri oh Pencuri…

Salam kasih sayang daripada KM buat semua.

Catatan ini bukanlah untuk menarik perhatian dan pemikiran kita kepada pencuri, hanya sekadar ingatan dan panduan agar kita lebih bersedia.

Beberapa ketika lalu, rumah KM dimasuki pencuri.  Bukan sekali, tetapi 3 kali.  Ya, 3 kali dalam jangka masa sebulan.  Pada ketika kejadian, KM memang sedang sibuk sangat dengan aktiviti luar.  Lantaran itu, rumah KM memang sentiasa kosong tiada berpenghuni.

Kejadian pertama berlaku semasa KM tiada di rumah kerana melaksanakan tugasan di Pulau Redang.  Aktiviti jabatan biasanya dilaksanakan selama 3 hari 2 malam.  Selepas habis tugasan di Pulau Redang, KM balik ke rumah dan alangkah terkejutnya KM apabila melihat keadaan rumah yang tunggang langgang dikerjakan pencuri bajingan!  KM cuba kenal pasti apakah barangan KM yang diambil.  Ternyata hanya tabung berisi syiling yang hampir penuh sahaja yang sudah hilang.

Bukan kehilangan itu yang menjadi kesukaran kepada KM, tetapi KM mati akal memikirkan cara pencuri itu masuk.  Tiada langsung kesan pecah rumah, yang ada hanya kesan laluan keluar.  KM sangat yakin kerana hanya pintu belakang yang terbuka untuk pencuri itu meloloskan diri.  Amat mustahil pencuri itu dapat membuka pintu belakang itu kecuali dibuka dari dalam.

Seperti yang KM nyatakan tadi, ketika itu KM sangat sibuk dengan aktiviti Pendidikan Luar.  Kerana panggilan tugas, KM terlibat dengan satu lagi aktiviti beberapa hari kemudian.  Apabila balik, keadaan yang sama berlaku.

Begitulah juga dengan kejadian yang ketiga.  KM memang sangat pasti, tiada apa barangan berharga yang hilang.  Ini adalah kerana di rumah KM itu memang tiada apa pun barangan berharga.  Tiada simpanan wang bawah tilam, tiada laptop yang ditinggalkan, apatah lagi barangan kemas.  Yang pasti, selepas kejadian pertama, pencuri itu masih cuba masuk dan menggeledah kerana mungkin mereka menyangkakan dapat sesuatu yang berharga dijumpai.  Kalaupun ada, bukan kehilangan itu yang menyesakkan KM, tetapi keadaan rumah yang haru biru yang perlu dikemaskan menjadikan KM rasa sangat marah.

KM memang jarang bercerita tentang hal-hal seperti ini.  Namun, kejadian sebanyak 3 kali ini dengan tanda tanya bagaimana ‘mereka’ masuk menyebabkan KM berbicara dengan beberapa ‘orang tua’ di kampung ini semasa bersantai di surau.

Seorang pak cik akhirnya memberikan bacaan ayat untuk diamalkan.

doa elak pencuri

Cara mengamalkan ayat ini adalah dengan membacanya pada setiap kali selepas solat 5 waktu.  Dan, semasa kita hendak meninggalkan rumah.

Sejak hari itu, KM mula mengamalkan bacaan ayat ini, dan alhamdulillah, tiada lagi kejadian yang tidak diingini berlaku.

Pun begitu, haruslah kita ingat bahawa, yang tetap menjadi penjaga kepada keselamatan diri dan rumah kita tetaplah ALLAH Yang Maha Kuasa.  Selepas sahaja membaca ayat ini sebagai amalan, kita haruslah berdoa kepadaNya agar diberikan perlindungan yang berkekalan.

Semoga catatan ini dapat memberi kebaikan kepada semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan