Ahad, 26 Februari 2012

Bersyukur Walau Apa Keadaan…

Salam kasih sayang daripada KM buat semua.  Bersua juga KM dengan blog ni, walaupun dari hari ke hari kerja KM makin bertambah dan membeban di bahu.

Hari KM berpeluang untuk menulis sedikit di sini.

KM nak berbicara tentang bersyukur.  Memang kita tahu tentang bersyukur.  Namun adakah sifat kesyukuran itu sentiasa hadir dalam diri kita?  Atau, adakah kita hanya bersyukur ketika kita senang sahaja?  Atau hanya ketika kita teringat untuk bersyukur, baru kita bersyukur?

Rasa syukur itu harus sentiasa ada.  Bukan hanya ketika senang atau ketika mendapat sesuatu kenikmatan sahaja, baru kita hendak bersyukur.  Dalam apa keadaan sekali pun, kita seharusnya bersyukur.

Ada pandangan mengatakan, semakin banyak kita bersyukur, semakin banyak kenikmatan itu akan hadir dalam diri kita.  KM sangat bersetuju.  Rasanya, hal ini pun ada dalam firman ALLAH Taala dalam Al-Quran.

Andai kita berada dalam situasi masalah sekalipun, cuba kita hadirkan rasa syukur itu, pasti ada suatu ‘keajaiban’ berlaku dalam hati kita.

Sebagai contoh, andai kita berada dalam masalah kewangan, cuba kita buat senarai tentang kenikmatan yang kita perolehi masa kini.

Contoh :

  1. Masih punya wang untuk membeli makanan.
  2. Masih punya keluarga yang membantu, mendorong, dan memberi semangat untuk meneruskan hidup.
  3. Masih punya peluang untuk mencari sumber rezeki lain untuk menyelesaikan masalah kewangan tersebut.

Ini hanya sekadar contoh.  Apabila kita berjaya menyenaraikan semua kenikmatan yang kita ada pada masa kini, pasti kita akan merasa lebih tenang.  Ketenangan dan kedamaian dalam hati inilah yang akhirnya dapat menghapuskan kegundahan akibat masalah yang kita hadapi tersebut.

Apa yang lebih menarik, semakin banyak kita bersyukur, semakin banyak kenikmatan yang akan kita terima, pasti akan berlaku.  Dengan bersyukur atas semua nikmat ini, ‘keajaiban’ yang KM maksudkan tadi pasti akan berlaku.  Mungkin dengan bersyukur itu tadi, ALLAH akan kurniakan nikmat jalan penyelesaian untuk menyelesaikan masalah kewangan yang kita hadapi itu.

Semuanya berlaku atas kehendakNya jua.  DIAlah yang sebenarnya memberi cubaan kepada kita dan DIAlah yang akan mendorong kita kepada jalan penyelesaiannya.

Percayalah, dengan bersyukur, kita akan mendapat lebih banyak kenikmatan dalam diri kita ini…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan