Isnin, 14 Oktober 2013

Kawal apa yang kita rasa….

Salam kedamaian buat semua…

Rasa dalam hati, kekadang buat kita tenang kekadang buat kita bengang, namun semua itu akan selesai dengan baik jika kita pandai mengawalnya.

Berkaitan tulisan KM yang lalu iaitu Tarikan Tidak Sengaja… ada seorang rakan KM yang mempersoalkan; ‘dah tu takkan le kita ni tak boleh marah langsung?’  Pada mulanya KM hanya tersenyum sahaja, dan lepas dia selesai membebel dan melepaskan isi hatinya, barulah KM jelaskan…

Kita ini manusia…

Manusia dijadikan sebaik-baik makhluk kerana dijadikan sempurna, lengkap dengan akal fikiran, dan nafsu amarah.  Hanya kita yang menentukan mana arah tuju yang kita kehendaki.

Bila ditanya, adakah kita tidak boleh marah langsung?  Manusia memang ada kehendak untuk marah kerana adanya nafsu, namun jangan dibiarkan akal itu duduk diam-diam sahaja semasa kita marah itu, sebaliknya cepat-cepat kawal rasa marah itu dan biarkan akal kembali merajai diri kita.

Itulah kelebihan dan kehebatan minda kita.  Jika kita marah dan terus marah hingga akal entah ke mana, pasti banyak lagi keburukan dan kerosakan akan kita undang dalam kehidupan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan