Jumaat, 9 November 2012

Semangat Menguasai Keupayaan…

Salam kedamaian daripada KM buat semua….

KM menulis catatan ini selepas balik dari Kursus Kemahiran Kayar Star 1 & 2 yang diadakan di Pengkalan Gawi Tasik Kenyir.  Selama beberapa hari kursus dan pengujian yang diadakan di sana, KM dapat melihat beberapa nilai semangat dan keyakinan diri yang sangat mengujakan hingga boleh dikatakan mengatasi kemampuan diri sendiri.

Dalam ujian ini, kami semua telah melalui beberapa cabaran yang wajib dilaksanakan untuk meluluskan lesen dan sijil yang dikeluarkan oleh Malaysian Canoe Association (MASCA).  Antara ujian yang paling getir adalah membalikkan; telangkup kayak, kemudian keluar dari kayak dalam air, dan masuk semula ke dalam kayak.

Cabaran ini sangat jelas agak sukar kepada beberapa orang peserta kerana tidak dapat masuk semula ke dalam kayak akibat banyak air yang sudah masuk semasa kayak telangkup.

Setelah beberapa kali dilakukan dan masih gagal, ada peserta yang sudah mula panik dan kelihatan kecewa.  Pada ketika inilah, KM dapat melihat para jurulatih mendekati peserta; berbincang, memujuk, dan memberi semangat untuk mereka terus berusaha bagi memastikan mereka berjaya melepasi cabaran ini.

Ada yang sudah mula bersemangat semula apabila diberikan dorongan oleh jurulatih dan rakan-rakan yang ada.  Mereka terus mencuba dan mencuba hingga akhirnya semua berjaya melepasi cabaran yang diberikan.

KM rasa sangat gembira dan teruja apabila melihat seorang demi seorang yang pada mulanya sudah berputus ada kerana memang tidak dapat melakukannya, akhirnya dapat melakukan, malah perlakuan mereka untuk masuk semula ke dalam kayak kelihatan seperti orang yang sudah profesional dalam berkayak.

Inilah yang KM maksudkan bagaimana semangat akhirnya dapat menguasai keupayaan mereka.  Pada mulanya, mereka tidak berupaya untuk melakukan, namun dengan semangat baru yang diberikan, akhirnya semua telah berjaya.

Tahniah kepada semua rakan-rakan yang bersama-sama dengan KM semasa di kursus ini, semoga selepas ini kita akan berjaya lagi dalam mengendalikan aktiviti atau semasa melaksanakan ujian lanjutan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan