Ahad, 23 September 2012

Minda seperti akar…

Salam kedamaian buat semua…

pokok rambut

Cuba lihat pohon di sekeliling kita.  Ada yang besar, ada yang kecil, berbunga, dan berbuah.  Semuanya berbeza berdasarkan jenisnya.  Namun ada yang sama antara semuanya iaitu memiliki akar.

Cuba perhatikan kepada pohon yang berbuah.  Ada buahnya yang elok, besar, mekar, dan cantik isinya.  Ada pula yang pohonnya nampak sihat dan elok, tetapi jarang berbuah.  Dan ada juga yang berbuah lebat, namun buahnya tidak sesedap mana….

Sama juga gambarannya kepada manusia.  Ada yang berjaya, dan ada yang gagal, atau kurang berjaya.  Yang berjaya pula, kekadang nampak sahaja berjaya dari segi kerjaya atau pendapatannya, namun kurang kebahagiaan dalam rumah tangganya.

Tahukah anda bahawa, akal dan minda kita adalah seperti akar pohon.  Jika baik akarnya, maka pasti pohon itu akan besar dan sihat, dan mengeluarkan hasil yang sangat lumayan dan penuh kenikmatan.  Namun, jika akarnya kurang sihat, pasti pohon itu akan kurang sihatnya, apatah lagi untuk mengeluarkan hasil yang sangat menarik hati.

Sama juga dengan akal dan minda kita.  Jika kita memiliki minda yang sihat, pasti kehidupan kita akan menjadi sangat hebat dan berjaya…

Sama-samalah kita fikirkan….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan