Rabu, 4 Januari 2012

Matlamat Kehidupan ~ 3…

Salam kasih sayang daripada KM buat semua…

Telah bertanya sahabat KM, apa perlunya target andai kita sudah ada matlamat?  Bukankah matlamat dan target itu sama saja?

Jawab KM, ya memang matlamat dan target itu sama, namun tidak serupa.

Sama kerana, kedua-duanya menjurus kepada perkara yang sama iaitu untuk mencapai apa yang diinginkan.  Tidak sama kerana matlamat adalah satu bentuk impian yang penuh dan lengkap, manakala target pula adalah pecahan-pecahan kecil matlamat dan penumpuan lebih khusus untuk mencapai matlamat tersebut.

KM beri contoh yang mudah begini, seorang pelajar yang hendak menduduki peperiksaan SPM tahun ini, menetapkan matlamatnya untuk mendapat 10A.  Kejayaan 10 A itu adalah matlamatnya.  Namun dalam masa yang sama, dia mendapati pencapaiannya dalam Matematik Tambahan masih lemah.  Jadi dia mula menetapkan target untuk menguasai semua kemahiran asas dan kemahiran menjawab soalan bagi mata pelajaran Matematik Tambahan itu untuk dikuasai selewat-lewatnya pada bulan Ogos tahun ini.  Jadi, di sini ditunjukkan bahawa matlamatnya jelas dan target dibuat untuk menjayakan matlamat tersebut.

Target mungkin banyak dan pelbagai.  Namun harus diingat bahawa target jangan terlalu banyak dibuat dan dijana dalam satu masa.  Bagi manusia normal, kita perlu menghadkan kehendak kita dalam melakukan sesuatu.  Jika kita melakukan beberapa perkara besar dalam satu masa, dikhuatiri kesempurnaan perkara besar itu akan terjejas.  Oleh itu, target yang terlalu banyak dalam satu masa akan mengurangkan keberkesanan atas impian kita.

Pada catatan akan datang KM akan menjelaskan serba sedikit tentang apa perlunya target dalam matlamat kehidupan kita ini….

1 ulasan:

  1. Saya ade banyak target tahun ni yg harus dicapai..
    Smuanya berpunca dr kelekaan di tahun2 sebelumnya..

    BalasPadam